تبلیغات
باران فرهنگ - ادب غنایی 12
چهارشنبه 27 دی 1391

ادب غنایی 12

   نوشته شده توسط: عبدالرضا مدرس زاده    

12- مناظره

مناظره یا گفتگو یا بحث و جدل میان دو كس یا دو پدیده و یا دو عنصر است كه معمولا شاعر كوشش می كند احساسات و دیدگاههای خود را از زبان شخصیت های دو سوی مناظره( و حتمااز جانب یكی از آنها) بیان كند.
مناظره طیفی وسیع از مصداق هاو باورهای گوناگون را با خود دارد به گونه ای كه از گفتگوی رستم و اشكبوس در شاهنامه تا گفتگوی شیرین و خسرو نظامی و نیز جدال سعدی و مدعی هم مناظره تلقی شده است.
اما آنچه بیشتر پسندیده می نماید این است كه گفتگو مخصوص انسانها و بیان دیدگاه های آنهاست و در ادبیات سنتی به آن‌ "گفتم - گفتا‌" اطلاق می شد مانند غزل گفتم غم تو دارم از حافظ و معمولا مناظره میان اشیاء و عناصر طبیعی درمیگرفت واگر اسدی توسی را پدر شیوه مناظره دانسته اند به این دلیل است كه بیشتر مناظره های او میان پدیده های غیر جاندار است.
این شیوه را شاعر قرن اخیر پروین اعتصامی هم دنبال كرده است و جدا از گفتگویی كه او میان مست و محتسب گزارش كرده است بیشتر مناظره های او میان اشیاء مانند نخ و سوزن و ... درگرفته است.
جدا از این ویژگی جدی مناظره(غیر جاندار بودن و شی بودن) كه باعث می شود افراد و دیدگاه هایشان و خود شاعر با استفاده از نقاب اشیاء حرفهایشان را بزنند توجه به زمینه شكل گیری و زیرساخت مناظره هم شایان توجه است.
معمولا هر جا كه تعارض ها و تقابل ها در جامعه فراگیر و چشمگیر باشد شاعر با  پناه بردن به مناظره حرف خود را زده است.
در فضای به هم ریخته قرن پنجم خراسان اسدی توسی به آذربایجان می رود و مناظره می سراید نیز در دوره سراسر تقابل مشروطه و پهلوی كه دعوای سنت  و مدرنیته و تقابل مذهب و روشنفكری و سلطنت و جمهوری به اوج خود می رسد پروین به سراغ نقاب هایی از جنس نخ و سوزن و سیر و پیاز و ... می رود و حرفهای جدی خود را مطرح می كند.


ingeborgduis.weebly.com
سه شنبه 24 مرداد 1396 10:03 ق.ظ
If some one wants expert view concerning blogging afterward i advise him/her to go to
see this weblog, Keep up the pleasant job.
پژواک کانون
پنجشنبه 28 دی 1391 08:36 ق.ظ
سلام
با اجازه مطلبتان را ضمیمه ی بحث مناظره ی کانون می کنم .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر