تبلیغات
باران فرهنگ - ادب غنایی
دوشنبه 27 آذر 1391

ادب غنایی

   نوشته شده توسط: عبدالرضا مدرس زاده    

5- عرفان
عرفان اسلامی را شیوه هنرمندانه و سرشار از ذوق در مسیر توحیدگرایی و شناخت حق تعالی و تقدس دانسته اند كه می تواند شیوه ای از بیان احساس را در پیشگاه خداوند ابراز كند.
در بخش گذشته از عشق عرفانی سخن راندیم و در اینجا منظور سخن ما عرفان صرف بی حضور عشق گرایی است كه بخشی از آثار عارفان بزرگ را به خود اختصاص داده است.
عرفان اسلامی به دلیل رویكردهای خاص معرفتی از همان آغاز شكل گیری اش در  روزگار ابوسعید ابی الخیر با ممانعت و سخت گیری های اصحاب زهد و تعصب مداران رو به رو شد اما با این وجود این حركت متعالی هیچ گاه باز نایستاده است.
در منظومه هایی كه سنایی و عطار و مولانا فراهم كرده اند داستانهای عرفانی مانند طوطی و بازرگان و پیرچنگی و توبه نصوح یافت می شود كه الزاما شكل گیری آنها با عشق همراه نیست.
كوشش این شاعران عارف آن بوده است كه راه های گوناگون معرفت را پیش روی مردم گشوده نگه دارند و از این جهت است كه عرفان را به گونه های شرعی ،‌اخلاقی،صوفیانه، خراباتی و قلندرانه می توان دریافت.
پس از دوره تعصب آمیز صفویه در دوره قاجار شاعرانی چون صفای اصفهانی،صفی علیشاه و حاج میرزا حبیب خراسانی كار عرفان سرایی را دنبال كرده اند.



آفرینش
جمعه 1 دی 1391 07:38 ب.ظ
سلام ودرود بی پایان!
بی صبرانه منتظرادامه تقسیم بندی ادب غنایی هستم.لطفاادامه دهیداستفاده می کنیم.
چشم آینه
چهارشنبه 29 آذر 1391 11:03 ب.ظ
سلام بر استاد دانشمند و ارجمندم
با مطلبی مختصر در باره ی بیهقی و بونصر به روزم
با نظر خود راهنماییم کنید .
مدرس زاده
چهارشنبه 29 آذر 1391 09:52 ب.ظ
سلام دوست عزیز
در داوری تان شتاب نكنید
ثبت مطلب در تارنما اشكال فنی دارد پاسخ ممكن نمی شود
جواب سلام
چهارشنبه 29 آذر 1391 11:38 ق.ظ
مگر تجزیه و تحلیل هم می کنید ! بنده بعنوان یک سوال که حاکی از در هم ریختگی مطالب غنای ادبی عشق مجازی و عشق ادبی بود از جنابشان پرسیدم از تحلیل و دقت بکار گرفته ام نادمم شما دیگر تجربه وتحلیل نداشته باش
سلام
دوشنبه 27 آذر 1391 02:14 ب.ظ
سلام خیلی سریع پیش می روید صبر کنید کمی تجزیه و تحلیل کنیم بعد لطفا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر